Geen club zonder vrijwilligers!

Beste leden, ouders en andere betrokkenen van SIOS,

Wanneer wij denken aan SIOS nu en in de toekomst, dan zien wij een enthousiaste en gezellige vereniging waar veel kinderen, jongeren en volwassenen, met plezier voetballen en waar we onze zaken goed op orde hebben. Om dit te bereiken is het nodig dat we met alle betrokkenen ons vrijwillig inzetten voor de vereniging. Op dit moment gebeurd dat onvoldoende, waarbij we ons beseffen dat we een aantal mensen te kort doen wanneer we dit zo opschrijven. Onze dank en waardering gaat enorm uit naar die mensen die zich bijna dagelijks inzetten voor de vereniging. Echter moeten we helaas ook constateren dat dat niet voldoende is. Er is een tekort aan vrijwilligers op diverse posten en wanneer we zo doorgaan, houden we onze vereniging niet overeind.In deze brief willen we vooral aandacht vragen voor de onderbezetting waar het gaat om onze jeugdafdeling.

In de afgelopen periode hebben we tijdens verschillende bijeenkomsten en op verschillende momenten dit besproken en gecommuniceerd, echter heeft dat nog niet geleid tot voldoende toestroom van nieuwe vrijwilligers. Dat kan natuurlijk komen doordat we nog onvoldoende mensen hebben bereikt met deze boodschap, vandaar ook deze brief.

Tijdens de ledenvergadering van afgelopen september is er een groep vrijwilligers opgestaan, die zich de komende periode bezig gaat houden met de verdeling van vrijwilligers over de verschillende taken. Uitgangspunt gaat hierbij worden dat van iedereen: leden vanaf JO19 en ouders inzet gevraagd gaat worden. U gaat op korte termijn van deze groep horen. Er zijn verschillende taken waar we mensen voor nodig hebben, we willen hier een aantal noemen. Voor het jeugdbestuur zijn we op zoek naar nieuwe bestuursleden, daarnaast zoeken we trainers voor de jeugdteams en scheidsrechters voor de wedstrijden van de jeugd. Voor de zaterdagen komt het er op neer dat er gemiddeld twee scheidsrechters bereid zijn om te fluiten. Dat is onvoldoende. Voor het vinden van nog meer scheidsrechters, geldt op dit moment een buitenproportionele tijdsinvestering. Dit wordt als belastend en onwenselijk ervaren en gaan we voor de langere termijn niet volhouden. In het verleden is al enkele keren overwogen om wedstrijden af te gelasten i.v.m. scheidsrechters tekort. Voor de komende periode gaat dat realiteit worden. Als club willen we investeren in trainingen/opleidingen voor scheidsrechters en trainers, dus gebrek aan kennis kan geen reden zijn om het niet te doen.

Wanneer we op basis van het huidige vrijwilligersbestand nadenken over de teamindeling van de jeugd van volgend seizoen, gaan we de bezetting van trainers op deze teams niet rond krijgen. We hebben onvoldoende trainers. In praktijk gaat het er op neerkomen dat we 6 teams op basis van indeling op leeftijd kunnen formeren, waarbij het team JO15 (gemengd) gaat bestaan uit 32 kinderen. Wanneer er niet meer vrijwilligers opstaan om hierin iets te betekenen, zal deze indeling gepresenteerd worden voor het volgende seizoen. De inzet/investering die de indeling van het lopende seizoen gekost heeft om de boel rond te krijgen is niet reëel en zal niet meer op deze manier gepleegd gaan worden. De grens is bereikt en dat willen we middels deze brief duidelijk maken.

Naast vrijwilligers die zich specifiek in willen zetten voor de jeugd, zijn wij ook op zoek naar bestuursleden voor het hoofdbestuur. Het hoofdbestuur is fors onderbezet.

Wanneer we met z’n allen de schouders eronder zetten, gaan we met elkaar nog heel lang genieten van onze voetbalvereniging. Uw/jouw inzet is meer dan nodig, elk uurtje telt…., letterlijk en figuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Annet Zwakenberg, voorzitter hoofdbestuur