Jeugd weer voorzichtig de voetbalvelden op

Wekenlang lagen de voetbalvelden er stil bij vanwege de maatregelen tegen het coronavirus. Maar nu zien wij het eerste lichtpuntje om de verenigingsactiviteiten weer voorzichtig op te kunnen starten: deze week heeft het kabinet besloten dat jeugd tot en met 12 jaar en van 13 tot en met 18 jaar vanaf 29 april weer georganiseerd en beheersbaar mag gaan trainen.

We begrijpen dat dit opeens heel snel is en daarom veel vraagt van jullie vereniging en jullie vrijwilligers. Wij doen er daarom alles aan om jullie hierbij te ondersteunen. Om te beginnen sturen we jullie hierbij het protocol met daarin alle stappen en regels om veilig en verantwoord aan de slag te kunnen. Dit protocol is door deskundigen opgesteld en geldt voor alle sporten. Het kan dus zijn dat bepaalde zaken te algemeen zijn en er nog een ‘vertaalslag’ nodig is voor het voetbal. Wij gaan deze slag nog maken zodat jullie dit begin volgende week kunnen delen met jullie leden. Het protocol kun je hier nalezen: https://nocnsf.nl/sportprotocol.

Op dit moment zijn we bezig met het bedenken en ontwikkelen van voetbalvormen die jullie kunnen hanteren voor de jeugd. Op basis van het genoemde protocol, komen we ook met praktische en verantwoorde tips voor trainers, zoals bijvoorbeeld het aantal spelers dat op het veld mag en hoe men vellig met de bal en andere materialen kan omgaan. Begin volgende week kunnen we jullie dit aanbieden.

Samenwerking gemeentes en clubs
Het is nu zeer belangrijk dat jullie zo snel mogelijk contact opnemen met jullie gemeente. De gemeentes zijn door het kabinet verantwoordelijk gesteld voor het opstarten van het sporten door de jeugd. Zij bepalen dus wanneer, onder welke voorwaarden en welke delen van hun accommodaties gebruikt kunnen worden. Wij vertrouwen op een goede samenwerking met jullie gemeentes, maar kunnen hierin te allen tijde helpen.

Tot slot willen we jullie ook vragen om zoveel mogelijk samen te werken met andere verenigingen. Dit bijvoorbeeld door de accommodatie te delen (de vereniging is als hoofdgebruiker verantwoordelijk voor de coördinatie op het park).

Mochten jullie vragen hebben, dan staan deze misschien al op onze site beantwoord. En anders kun je ook contact opnemen met de verenigingsadviseurs. Nogmaals, we gaan er alles aan doen om jullie hierbij te ondersteunen. Ook hierin moeten we gezamenlijk optrekken.

Wij blijven jullie op de hoogte houden over nieuwe ontwikkelingen en staan open voor suggesties hoe wij onze jeugd de komende periode weer met heel veel plezier kunnen laten sporten.

Met sportieve groet,
KONINKLIJKE NEDERLANDSE VOETBALBOND